Verrassing…! En ben je daar dan blij mee…?
Verrast worden klinkt misschien leuk, maar op een onaangename manier verrast worden is allesbehalve dat. Het creëert vooral teleurstelling en misverstanden.
Een voorbeeld: een team onder druk, in een snel veranderende organisatie dat geen ruimte voor elkaar heeft en ook geen ruimte krijgt om fouten te maken. Geen tijd ook om nieuwe mensen goed in te werken. Iedereen verwacht iets van de ander, vingers wijzen naar elkaar. Beloftes worden niet nagekomen. Werk blijft liggen, frustraties lopen op. Het teamgevoel is ver te zoeken.
Hoe maak je daar als manager weer een team van, als alle vertrouwen weg is? Het geloof dat het nog goed kan komen er niet meer is.
Mensgericht kijken biedt kansen voor ontwikkeling en groei. Een ACT Meting geeft inzicht in de natuurlijke kwaliteiten en talenten, maar laat ook aangeleerd gedrag zien. Aangeleerd gedrag vervormt onder druk en kost vooral energie. Met deze inzichten gaan we in het team aan de slag.
Ik geloof dat werken vanuit talenten en kwaliteiten – en niet vanuit aangeleerd gedrag – gelukkige mensen creëert in organisaties. En daarmee goede teams, waar mensen weten wat ze aan elkaar hebben en elkaar niet onaangenaam verrassen.
Word jij weleens onaangenaam verrast door je teamgenoten?
Mail me jouw reactie op caroline@carolineschippers.nl